Samen maken we van jouw Joomla!-website een succes.

Wil je klanten laten sparen voor extra korting of speciale producten? Binnen Hikashop kun je gebruik maken van verschillende spaarsystemen. Hikashop werkt moeiteloos samen met Alpha User Points, Alta User Points en Easysocial, maar heeft ook een eigen puntensysteem "Hikashop User Points". Alle systemen zijn naast elkaar te gebruiken. In deze blog richt ik me alleen op Hikashop User Points, welke wordt meegeleverd met de Hikashop Business Edition. Welke stappen moet je doorlopen om punten te sparen? en hoe kun je de gespaarde punten inwisselen?

 

Punten sparen met Hikashop

Om te beginnen met het spaarsysteem moet je eerst de database in orde maken. Dit doe je door het aanmaken van een custom field (in het Nederlands "Aangepaste velden").

hikashop sparen customfield

De label van het veld mag je zelf bepalen.
Belangrijk is dat je dit aangemaakte veld koppelt aan de User (Gebruiker) tabel en dat je bij kolom naam user_points invoert, anders zal het systeem niet werken.
Het veldtype is "tekst" en het veld is niet veplicht.

Uiteraard is het veld gepubliceerd.
Het wordt niet getoond in de Front-end (anders kunnen gebruikers hun eigen punten aanpassen)
Het wordt wel getoond in het Back-end Formulier (dat is handig wanneer je als beheerder handmatig punten wil toekennen aan een gebruiker)
Het tonen in de Back-end Lijst kun je doen, wanneer je de punten wil tonen in het klantenoverzicht en eventueel wil filteren op aantal gespaarde punten.

User points plugin instellingen

Wanneer je een custom field hebt aangemaakt, kun je de user points plugin gaan instellen. Hiervoor ga je binnen Hikashop naar Systeem--> Plugins, je maakt een nieuwe plugin aan door op de groene knop te drukken en je zoekt naar de HikaShop User Points plugin.

hikashop sparen plugin

Je geeft de plugin een naam en eventueel een beschrijving. Standaard wordt de plugin gepubliceerd en dat laten we zo staan.

Punten modus is Hikashop gebruikerspunten.

Geef punten bij het gebruik van sommige: Bij deze optie kun je instellen hoe het systeem reageert wanneer je gespaarde punten inwisselt. Je kunt kiezen uit:
- Wanneer een klant punten inwisselt, ontvangt hij toch nieuwe punten voor het volledige bedrag. Dus er wordt geen rekening gehouden met korting die hij krijgt.
- Wanneer een klant punten inwisselt, ontvangt hij alleen punten voor het resterende bedrag. Dus het orginele bedrag - de korting die krijgt door het inwisselen van zijn eerder gespaarde punten.
- Wanneer een klant punten inwisselt, ontvangt hij geen nieuwe punten.

Points Round Down (afronden naar beneden):
Wanneer een klant bijvoorbeeld per uitgegeven euro 1 punt krijgt, zou hij bij een bestelling van €2,50 dus 2,5 punt ontvangen. Als je alleen per hele euro punten wil geven, moet je deze optie aanzetten en zal hij in dit geval bij een besteding van €2,50 dus 2 spaarpunten ontvangen.

Virtuele punten staan standaard uitgeschakeld. Het nut hiervan heb ik nog niet kunnen ontdekken, dus laten we hier uit staan.

Bij tarieven kun je aangeven bij welk bedrag er 1 punt wordt verdiend. In dit voorbeeld ontvang je per 1 euro 1 punt. Hoe je het tarief bepaald, is afhankelijk van je webwinkel. Je kunt kiezen voor een hoger bedrag wanneer je met grotere bedragen werkt. In een later stadium bepalen we wat de waarde is van de spaarpunten.

Bij producten kun je aangeven hoeveel punten per product er toegekend worden. Dit kun je gebruiken wanneer je geen gebruik maakt van tarieven. Je stelt bijv. in 10 punten per gekocht product.

Daaronder bij categorieën kun je invoeren bij welke producten binnen een bepaalde categorie je punten ontvangt.

Beperk per type: Wanneer je deze optie op Ja zet ontvang je per type product slechts eenmalig de punten.
Bijvoorbeeld: Wanneer je per t-shirt 5 punten spaart, zou je bij een bestelling van 4 shirts dus 4x5 = 20 punten ontvangen. Zet je deze optie aan, ontvang je altijd 5 punten ongeacht het aantal producten wat je besteld.

Verzending geeft punten: Wanneer je deze optie inschakeld ontvang je ook punten over de verzendkosten van de bestelling.

Onder deze instellingen vind je ook nog de mogelijkheid om per categorie een bepaald aantal punten toe te kennen. Wanneer een gebruiker een product koopt uit deze categorie worden deze punten toegekend, hiermee kun je bepaalde producten extra aantrekkelijk maken.
Beperk per categorie kun je kiezen wanneer een product in meerdere categorieën voorkomt. Wanneer je voor "Ja" kiest zal het systeem zelf de meest gunstige punten kiezen en toevoegen aan het puntentotaal van de gebruiker.

Als laatste kun je per gebruikerscategorie een puntenaantal toekennen. Wanneer een gebruiker uit deze gebruikersgroep een bestelling plaatst worden deze punten toegevoegd. Beperk per groep kun je kiezen wanneer een gebruiker in meerdere gebruikersgroepen voorkomt. Wanneer je voor "Ja" kiest zal het systeem zelf de meest gunstige punten kiezen en toevoegen aan het puntentotaal van de gebruiker.

Hikashop User points als stap in je winkelwagen

Om uiteindelijk de verdiende punten en de nog te ontvangen punten (van de huidige bestelling) te tonen in je winkelwagen, ga je binnen Joomla naar Extensies --> plugins en je zoekt naar de HikaShop User Points plugin. (Er is ook een payments plugin, maar die behandelen we later) De plugin publiceer je, als dat nog niet gedaan is.

hikashop sparen plugin settings

Activeer checkout step zet je op "JA".
Je kunt de stap verbergen wanneer een gebruiker nog geen punten heeft gespaard.
Show Points zet je op "Hikashop" en onderaan staat "Show earn points" met deze optie laat je zien hoeveel punten de bestelling opleverd.

Uiteindelijk ga je terug naar Hikashop --> systeem --> configuratie --> afrekenen en je sleept de Hikashop User Points naar de gewenste positie in je checkout.

hikashop sparen checkout

hikashop sparen userpointsVoor gebruikers zijn hun gespaarde punten, dus alleen zichtbaar in de checkout. Wil je de gespaarde punten ook laten zien dan op bijvoorbeeld hun account-pagina dan heb ik daar een speciale Hikashop User Points module voor ontwikkeld. Deze is te downloaden via https://www.joomill-extensions.com en is volledig gratis te gebruiken. De module toont het aantal punten van een ingelogde gebruiker en kan op iedere gewenste pagina worden weergegeven. In de module kun je ook een CSS-achtervoegsel toevoegen zodat de module zich perfect aanpast aan de vormgeving van jouw website.

Betalen met gespaarde punten

Wanneer je het spaarsysteem hebt opgezet ontvangen je gebruikers bij iedere bestelling een aantal spaarpunten en met mijn user points module kunnen gebruikers ook zien hoeveel ze gespaard hebben. Natuurlijk sparen ze voor een doel, een bepaald product of korting op hun volgende bestelling. Hier laat ik je zien hoe je gebruikers hun gespaarde punten kunnen inwisselen.

Hiervoor ga je naar Hikashop --> betaalmethoden en je maakt een nieuwe HikaShop User Points payment plugin aan.

hikashop sparen payment plugin

Bij punten modus kies je weer voor Hikashop User points.
Bij tarieven geef je de waarde van 1 punt aan. In dit voorbeeld kun je 1 punt inwisselen tegen €0.05. 1000 punten levert een korting op van €50,-

Punten groeperen:
Wanneer je bijvoorbeeld alle volle spaarkaarten kunt inleveren en 1 spaarkaart heeft 15 punten dan kun je deze optie kiezen. Het is dan niet mogelijk om 14 of minder punten in te leveren.
Helemaal onderaan de opties vind je een Waarschuwing niveau. Vanaf deze punten zie je bovenin je winkelwagen dan een bericht met:  .. ontbrekende punten voor een korting van € ..

Bij maximum punten kun je invoeren hoeveel punten er per bestelling maximaal gebruikt kunnen worden.

Punten afronden kun je net als bij het sparen gebruiken om te voorkomen dat klanten halve punten gaan inruilen.

Verzending: Bij deze optie kun je aangeven of je ook punten kunt inwisselen om de verzendkosten te betalen.

Gedeeltelijke betaling: Wanneer je deze op NEE zet, betekent het dat je enkel punten kunt inwisselen wanneer je voldoende gespaard hebt om de complete bestelling met punten te betalen.

Bij maximum en miniumum percentage geef je aan hoeveel procent van de bestelling er met punten betaald kan worden.

Minimum waarde is het totaalbedrag van je bestelling. Het is hier mogelijk om pas punten in te wisselen bij een minimale bestelling van bijvoorbeeld €50,-

Geef punten terug bij annulatie: Indien een bestelling geannuleerd wordt dan worden de punten teruggeboekt naar het account van de gebruiker.

Wanneer je viruele coupons op NEE staat dan zie je bij betaalmethoden in het winkelwagentje (wanneer je bent ingelogd) het volgende scherm:

hikashop sparen betaalmethode

Je kunt nu 1000 punten inwisselen voor een korting van €50,-

Wanneer ik doorga met bestellen verschijnt een nieuw winkelwagentje:

hikashop sparen betaalmethode coupon

Er is een coupon aangemaakt en de korting is verrekend.
Je kunt nu een andere betaalmethode kiezen (iDEAL of Paypal) en het overige bedrag betalen.

Gebruik Virtuele coupons voor een snelle check-out

Persoonlijk vind ik dit niet de handigste manier omdat je 2x je winkelwagentje moet doorlopen en dit voor verwarring bij je klant kan zorgen, zij alles annuleren en jij omzet misloopt.

Voor viruele coupons kies ik JA

Op dat moment verdwijnt de betaalmethode "Betalen met punten" maar krijg je in het puntenoverzicht:

hikashop sparen inwisselen

en het winkelwagentje past zich wanneer je op JA klikt automatisch aan naar:

hikashop sparen inwisselen coupon

Op deze manier heb je altijd nog de mogelijkheid om een andere coupon in te voeren en je hoeft niet 2x je winkelwagen door te lopen.

Je ziet dat het veel stappen zijn om dit systeem werkend te krijgen, maar wanneer je alles naar wens hebt ingericht zorgt dit er ongetwijfeld voor dat klanten terugkomen voor een extra bestelling.

Heb je hulp nodig met het instellen of wil je meer weten over een andere hikashop plugin stuur gerust een berichtje via de contactpagina.

Over Jeroen

Jeroen werkt sinds 2006 met het Joomla! CMS. Naast het bouwen en onderhouden van Joomla! websites en webshops is hij ook bekend met het ontwikkelen van templates en extensies. Verder is Jeroen een frequente bezoeker van de Joomladagen en JUG's en verzorgt hij diverse Joomla! trainingen.  Hij zet zich in voor de Joomla! community als lid van het "Certification Exam & Platform" team en het "Template Directory" team.

 

Reageer

1000 Resterende tekens

Wat klanten vertellen

“Ik ervaar de samenwerking met Joomill als zeer prettig. De persoonlijke en deskundige benadering spreekt mij erg aan.
Mijn e-mails worden altijd snel beantwoord en wijzigingen worden in overleg en vlot doorgevoerd.

Jeroen heeft voor mij een mooie, overzichtelijke webshop gemaakt waar mijn eigen wensen zoveel mogelijk in zijn verwerkt.”

jack
 Jack van Drunen