Samen maken we van jouw website een succes.

Wil je graag direct contact met de bezoekers van jouw website? Zodat je meteen vragen van (potentiële) klanten kan beantwoorden. Maak dan gebruik va een chatwidget.

Wat is een chatwidget?

chatfunctie vensterEen chatwidget is een icoontje, vaak onderaan je scherm. Wanneer je erop klikt zal er een scherm te zien zijn zodat je kunt chatten met een van de medewerkers die op dat moment online is. Je kunt de widget als deze op toevoegen aan je eigen website, met aangepaste kleuren, berichten, grootte, positie en taal.

Er zijn verschillende extensies waarmee je binnen Joomla een chatfunctie kan toevoegen. Deze zijn te vinden op de Joomla Extensions Directory.

Zelf maak ik graag gebruik van de (gratis) dienst Tawk.to

 

 

Configuratie Tawk.to

De installatie van Tawk.to live chat begint niet op jouw eigen Joomla website maar start met het registreren op https://tawk.to.  Op deze website kun je allerlei zaken instellen, zoals de taal, kleuren en triggers (wanneer krijgt een bezoeker het chatscherm te zien).

Tawk.to koppelen aan Joomla

Nadat je een account hebt aangemaakt en jouw widget hebt ingesteld, ontvang je een widget-code, deze kun je in de index.php van jouw template toevoegen, maar wanneer je dit lastig vindt, heeft Tawk.to ook een eigen Joomla plugin en module die je kunt gebruiken, zonder dat je hier enige technische kennis voor nodig hebt.

Hoe kan ik chatten met een bezoeker?

De bezoeker zal een vraag of opmerking achterlaten in het chatvenster. Op dat moment ontvang jij hiervan bericht wanneer je achter je PC zit en ingelogd bent in de tawk-to -beheeromgeving. Natuurlijk ga je niet de hele dag zitten wachten op een chatbericht, dus het is ook mogelijk om de app op je telefoon te installeren. Komt er een bericht binnen, dan krijg je de melding te zien en kun je meteen in gesprek met de bezoeker.

Beschikbaarheid opgeven met de planner

Je kunt instellen wanneer je bereikbaar bent voor chatberichten, bijvoorbeeld dagelijks tot 17:00u. Of wanneer je een weekje op vakantie bent. Ben je niet beschikbaar dan ziet de bezoeker geen chatvenster maar kan hij een bericht achterlaten in het contactformuler.

Gratis chatvenster

Tawk.to is een gratis dienst, maar je kunt wel uitbreidingen aanschaffen.

Wil je bijvoorbeeld het tawk.to logo verwijderen dan betaal je $12 per maand, persoonlijk stoor ik me niet aan het logo, maar voor grotere bedrijven kan een whitelabel chatvenster professioneler ogen.  Ook kun je externe chatoperators inhuren die de bezoekers eerst opvangen en bij specialistischere vragen pas doorsturen.

 

Ik heb lang niet alle mogelijkheden besproken van Tawk.to. Heb je tips, laat het weten in een reactie. Gebruik jij een andere chat-applicatie? Laat dan weten in een reactie waarom je gekozen hebt voor die applicatie.

 

 

Deel op social media
Over Jeroen
Jeroen - Joomill.nl

Jeroen werkt sinds 2006 met het Joomla! CMS. Naast het bouwen en onderhouden van Joomla! websites en webshops is hij ook bekend met zoekmachineoptimalisatie (SEO), Joomla hosting en het ontwikkelen van templates en extensies. Verder is Jeroen een frequente bezoeker van de Joomladagen en JUG's en verzorgt hij diverse Joomla! trainingen.  Hij zet zich in voor de Joomla! community als lid van het "Certification Exam & Platform" team. Kortom: Ben je op zoek naar een allround Joomla Specialist, dan zit je hier goed!